A fogszuvasodás megelőzhető?!

A fogszuvasodás a világon az egyik legelterjedtebb betegség, amely minden korosztályt érint. A fiatalkorban keletkezett rossz fogak az idők során egyre több gondot okoznak, gyökérkezelést, porcelán vagy kivehető fogsor viselését teszik szükségessé. Pedig egy kis odafigyeléssel le lehetne csökkenteni a fogorvosnál töltött órák számát.

Hogyan romlik el a fog?

A szájban a fogromlás kialakulásához először is baktériumok szükségesek. A foghoz tapadva savas, ragacsos anyagot termelnek. Ez az anyag lecsökkenti a száj ph-értékét, azaz savas irányba tolja el. Ezen a ph-n a fogzománc elkezd károsodni, lyukak keletkeznek benne. A lyukakban megtelepednek a baktériumok, kialakul a fogszuvasodás.

fogszuvasodás

A fogszuvasodás öt fő okra vezethető vissza:

1. Baktériumok

Baktériumok mindenkinek a szájában megtalálhatók, számuk a szájápolástól függően változik.

2. Szénhidrátok

A szájban lévő baktériumok tápanyagai a szénhidrátok, amelyekből savas anyagot termelnek. A savtermelés szempontjából nem mindegy, hogy milyen ételeket eszünk. Azok az élelmiszerek, melyek fogyasztása után 30 percig a fogakon mért ph-érték 6,0 fölött marad, egészségesek, az 5,5-6,0 ph-érték szuvasodást elősegítő hatása nem egyértelműen tisztázott, de az 5,5 alatti ph-érték egészen biztosan fogszuvasodást idéz elő. A mérések alapján a szuvasodást legjobban előidéző ételek az egyszerű cukrokat, valamint keményítőt tartalmazó ételek, a cukorkák, a fehér kenyér, a tészták, az üdítők, a szörpök. Az alma, illetve más savas gyümölcsök, amelyek fogtisztító hatásában sokáig hittünk, kifejezetten károsak, hiszen jelentősen lecsökkentik a ph-t. A magas rosttartalmú ételek tisztító hatásuk miatt nem okoznak annyira savas eltolódást, ezért kevésbé veszélyesek. Ilyen pl. a barna kenyér, a teljes kiőrlésű lisztből készült ételek, a zöldségek.

3. Ételmaradékok a szájban

A szénhidrát tartalmú ételeket azonban nem iktathatjuk ki a táplálkozásunkból, hiszen szervezetünknek szüksége van rá. A veszélyt a megfelelő szájápolás lecsökkenti és megszünteti. Különösen gondot kell fordítanunk a fogmosásra a ragacsos, tapadós ételek fogyasztása után. Nemcsak a cukorkák, a karamell tud odatapadni a fogra, hanem a kenyér, a sült burgonya, a kekszfélék is, sőt még nagyobb károkat is okozhatnak, mert ezek jobban ragadnak a zománchoz. A megfelelő mennyiségben termelődő nyál segít megtisztítani a szájüreget, leöblíti, lemossa az ételmaradékokat. A nyál termelődését a rágás fokozza, ezért nem jó, ha túl puha, agyonfőzött vagy pépes ételeket fogyasztunk.

4. Gyakori étkezés

Általánosan elfogadott tény, hogy a szuvasodás veszélye egyenes arányban nő a szénhidrátok fogyasztásának gyakoriságával. Ez érthető, hiszen a fogzománcot gyakran érik támadások. Az egészséges fogak a főétkezésen kívül kibírnak 3-4 kis nassolást naponta, feltéve, hogy rendszeresen ápoljuk őket, azaz a főétkezések után fogat mosunk, fogselyemmel, fogkrémmel alaposan megtisztítjuk a fogunkat. Ne felejtsük el, hogy a nassolás nemcsak ételt jelent, hanem a cukros tea, a kávé és az üdítőital fogyasztását is!

5. A természetes védőanyagok hiánya

Egyes embereknél a fogromlás hamarabb alakul ki, másoknál később. Ebben nagy szerepe van a különböző ásványi anyagoknak és a vitaminoknak. Ezek főleg a fogak kialakulásakor, tehát még a magzati életben és a kisgyermekkorban fontosak. Ide tartozik a fluor, a kálcium, a foszfor, a jód és a D-vitamin. Felnőttkorban ezek az anyagok a nyálon keresztül beépülhetnek a fog zománcába, pótolva a sav által kimart területeket. A beépülést a savas ph lecsökkenti.

Az előkészített, szinte már “megrágott” magas szénhidrát tartalmú ételek, a sietős, kapkodós fogmosás okozza a fogszuvasodást (minden esetben). Az egészséges, rostban gazdag táplálkozás, a megfelelő rágás és szájhigiénia lecsökkentheti a rossz fogaink számát.

 

Dr. Gyenes Monika